Andrei Pavel

artist, nu blogger…

Orphanage Law

COPYRIGHT

Încă din 2006 o lege privind drepturile de autor se dezbate în Statele Unite şi Anglia, cu impact asupra artiştilor care îşi postează imaginile pe internet dar de câteva săptămâni se face simţită tot mai mult indignarea utilizatorilor. S-a creat şi o petiţie pentru cetăţenii non-US şi mi se pare perfect normal având în vedere faptul că Congresul American vrea să hotărască pentru serverele din toată lumea. Am tot discutat cu mulţi membri din diferite comunităţi şi pagini virtuale, am aflat tot felul de păreri şi se pare că cei mai afectaţi sunt fotografii, artiştii care lucrează în digital, media şi animaţie.
Ideea principală este că firmele nu mai vor să plătească pentru imaginile postate de unde până acum îsi alegeau şi făceau comandă. Nu mă refer aici la wallpapere pentru telefoane [mic „furt” etc.] ci la legalizarea furtului în sine.

Acum, câteva detalii în ceea ce priveşte aceasta lege [“Orphanage Law”]- de aici încolo voi folosi acest termen întrucât nu am găsit o traducere adaptabilă- şi ce presupune ea. Pentru început ar fi faptul ca imagine postata va putea fi folosita de către oricine ea rămânând practic fără autor. În mod normal odată creată o imagine, aceasta aparţine autorului conform legilor internaţionale. Astfel că singurii care vor beneficia de această lege sunt marile companii care nu vor mai fi nevoite să plătească pentru imaginile respective. Soluţia propusă este ca fiecare imagine să fie înregistrată [contra cost] dar este împotriva legilor internaţionale să forţezi autorul sa plătească mai ales că ulterior apar tot felul de probleme [una ar fi că mulţi îşi postează imaginile cu un pseudonim pe care ceilalţi îl asociază cu numele real şi cum poţi să dovedeşti legal că tu eşti respectivul?].

În afară de folosirea nelimitată a imaginilor, cu zeci de milioane de imagini anual chiar şi taxa de înregistrare ar fi benefică acelor companii colectoare. Riscul este de a pierde drepturile morale cel puţin, asupra schiţelor, desenelor, fotografiilor, desenelor, filmelor, melodiilor şi de asemenea asupra oricăror creaţii personale postate pe internet.
Drepturile de autor sunt protejate de legislaţia americană din 1976 [a devenit „Legea publică numărul 94-553″ pe 19 octombrie 1976 şi a acţionat începând cu 1 ianuarie 1978].

Filed under: digital stuff, , , , ,

9 Responses

    • sssfinxxx says:

      il stiu 😉
      singura problema e ca nu stiu unde a disparut postarea cu beatboxul… wtf?
      ca doar i-am dat play de pe pagina

  1. […] “Încă din 2006 o lege privind drepturile de autor se dezbate în Statele Unite şi Anglia, c… […]

  2. Mihaela says:

    strange

  3. Alexa says:

    legea , mostenirea orfanilor, suna ciudat traducerea, dar de fapt spune tot…si e greu sa razbesti in lumea marilor companii, vanatoare de profituri !
    eu va doresc succes !

  4. Andrei lazar says:

    Intr-un final am ajuns la ce ma interesa, copyright. eu am aflat o chestie de curand, pentru ca am fost patit. Indiferent ca esti sau nu asociat la UAP sau la oricare alta asociatei de speta asta ai putin parte de protectie. In ce sens.
    A fost in felul urmator, X m-a rugat sai fac o lucrare i-am facut, am stabilit pret, am stabilit ziua de plata,(toate conversatii astea se faceai pe email).Numai ca in ziua platii a dat-o lovita ca sa mai astept, lucru ce m-a enervat pentru eu am facut la timp ce mi-a spus(mai ales ca era si oarecum cunostinta buna).Intr-un final mi-a dat un mesaj jignitor. Dupa care intr-o luna maxim sa-mi vad lucrarea folosita in tot orasul, de la banere pana la mesh-uri samd. Care a fost prostia mea. In momentul de nervi am sters tot ce tine de conversatii(am zis ca nu e de bani ci de bun simt) si am zis sa-l dau uitarii…Greseala, ca apoi sa aflu ca puteam sa-l dau in judecata pentru ca a folosit lucrarea fara acordul meu scris.Tot ce trebuia sa fac era sa pastre conversatiile de pe email.

    i-am scris un mic story deja, nu stiu cum se pupa cu termenul de comentariu ;))

    • sssfinxxx says:

      se pupa foarte bine ca nu e limita de caractere 🙂
      pe viitor… nu mai trimite schitele proiectului pe mail [nici varianta finala]… asta se rezolva numai face to face. pentru ca toti vor calitate pe bani putini. eventual fara bani

Leave a Reply

